תנוחת הלוחם II

תנוחת הלוחם II

וירהבאדרהאסאנה (וירהבאדרה = גיבור מהמיתולוגיה ההודית)

בסאנסקריטवीरभद्रासन

 תנוחת הלוחם:

תנוחת הלוחם זוהי תנוחת עמידה קרויה על שמו של לוחם נועז בשם ויראבדאסנה. בסיפורים ההודים הוא מתואר כהתגלמות של שיווה, בעל אלף הראשים, אלף עיניים, אלף רגליים, אלף אלות ולובש עור נמר. איך מסתדר לוחם עם האוירה היוגית השואפת להרמוניה?

בבהגוואד גיטה – טקסט הודי עתיק יומין מתרחש הסיפור בעת מלחמה עקובה מדם במהלכה מעלה ארג'ונה שאלות נוקבות בנוגע להשתתפותו במלחמה מול משפחתו אשר בעבר השני. קרישנה עונה לארג'ונה: "…בצע את חובתך, כיוון שעשייה כזו עדיפה על אי עשייה… על האדם לפעול מתוך חובה מבלי להתקשר לפירות עבודתו. כי פעולה ללא התקשרות מובילה לעליון…". גם לנו חשוב שנדע כיצד לאתר את הלוחם הפנימי ולאמץ בהתנהלות ובמאבקים היומיומיים שלנו תכונות אשר משמשות את הלוחמים: אומץ, בהירות, עמידות, חדות ומיקוד.

הלוחם היא תנוחת עמידה על הרגליים, ואנו נרצה להשתרש עם הרגליים כדי לשמור על הגוף יציב מעליהם. ככל שנחזק את הרגליים נוכל להיות יציבים ונינוחים יותר.

 

איך עושים?
עמדו בפיסוק של כמטר בין הרגליים. ידיים בנמסטה. עקב כף רגל ימין נמצא מול אמצע הקשת של רגל שמאל. רגל ימין פונה הצידה, כף רגל שמאל מסובבת פנימה ועקב רגל שמאל פונה אחורה באלכסון, הרגישו את שתי הרגליים משתרשות ויונקות את הקרקע. שימו לב לגב ארוף ולא מוקשת. מתוך ההכבדה אל הרצפה בנשיפה אנו משתרשים עם רגל שמאל האחורית מטה אותנו קדימה ולמטה כאשר השוק יורד באלכסון לכיוון האדמה. תנועה זו מתרחשת במקביל לכפיפה של ברך ימין קדימה עד שתהיה מונחת מעל העקב, (אל תעברו את העקב עם הברך, שימו לב שהברך נמצאת בקו של אמצע כף רגל ימין ולא 'נפלה' פנימה). שתי כפות הרגלים פעילות, כף רגל ימין משתרשת מטה אל הרצפה וכף רגל שמאל משתרשת מטה ולאחור. הניחו לעצם הזנב להיות משוחררת וכבדה כאילו מונחת משקולת מתחת לאגן, ושימו לב להשפעה של שחרור זה על הגב התחתון והיציבה כולה. פתחו את הזרועות מעלה בגובה הכתפיים, מקבילות לרצפה ותנשמו לאזור השכמות כדי ליצור ריווח בינהן. הקפידו על שכמות רפויות ועל כתפיים שמונחות מעל האגן. פעולת ההתשרשות וההכבדה של האגן יוצרת ריווח וצמיחה של הגב למעלה. ושומרת על גב שקט ויציב. הביטו ימינה, מעבר לאצבעות יד ימין. פרישת הידיים יוצרת התרחבות. האצבעות עם כוונה אל האינסוף לשני כיוונים- קדימה ואחורה. אחרי שהייה קצרה עשו אותו דבר בצד השני.

 

אם קשה זה לא אומר שאני לא עושה:

יש מתח בצוואר? אל תסובבו את הראש, השאירו את המבט קדימה. כך ששני צידי הצוואר שווים באורכם. רגישות בברכיים? כופפו את הברך רק מעט, אל תגיעו לטווח הכאב, ואל תחששו לפנות ולהתייעץ איתנו.

התנוחה תורמת ל:

תורמת לתחושת התקרקעות ומכוונות. מחזקת ומאריכה ומרווחת רגליים ועקבים, מפשעות, חזה, ריאות וכתפיים.  תורמת לפעילות אברי הבטן, יכולה לעזור לתסמונת היד קרפלית, פלטפוס, סיאטיקה, ועוד..

 


הצטרפו לצ’אנדרה בפייסבוק
ובאינסטגרם