תנוחת העץ- וריקשאסנה

תנוחת העץ

 וריקשאסנה (עץ= vrksa)

בסאנסקריט- वृक्षासन

תנוחת העץ ביוגה (Vrksasana) היא אחת מתנוחות שיווי המשקל המוכרות ביותר.
בתחילת הדרך, למצוא שיווי משקל על רגל אחת בעמידה, ברגלים יחפות יכול להיות דבר קצת מאתגר בעיקר אם נשארים קצת בתנוחה. לעיתים, מאבדים שיווי משקל ולפעמים הרגל שעומדים עליה מתחילה לרעוד…
כשמצליחים לשהות בתנוחת שיווי משקל לאורך זמן, מגיעים ליציבות ולנשימה סדירה ומאוזנת אזי נוצרת רגיעה הן פיזית ואת תודעתית.
בתנוחה זו אנו משתרשים עם כף הרגל העומדת, ההבנה הזאת של כפות רגלים המשתרשות כמו שורשים של עץ היא אחת ההבנות הכי בסיסיות וחשובות ביוגה. מתוך ההשתרשות נוצרת היציבות/
מה שעוזר לשמור על שיווי משקל הוא גם מיקוד המבט. לאחר שהשגנו את היציבות והנוחות בתנוחה ניתן להסיט את המבט ואף לעצום עיניים.

אז איך עושים:

עמדו עם רגליים ברוחב אגן, העבירו משקל אל רגל ימין, רגל ימין עומדת להחזיק אותנו אז היא מכוונים את התודעה ומשחררים אליה משקל, כך שהיא כבדה על הרצפה כמו גזע חזק ויציב, מתוך העברת המשקל לרגל ימין רגל שמאל מתנתקת לאט מהרצפה. אנו מכופפים את ברך שמאל, ובעזרת היד מניחים את סוליית כף רגל שמאל אל הירך הימנית, כשהבהונות לכיוון הרצפה. התרכזו בנקודה מולכם, המשיכו לחשוב על השתרשות כף הרגל המונחת אל הקרקע. התרכזו בכף הרגל הכבדה ותנו להד החוזר מהשתרשות לחזור אל הגוף ואיתו להתייצב ולהתיישר, והרימו ידיים מעלה. הרגישו את המפגש החזק והיציב בין כף הרגל לירך, הרגל משתרשת לירך והירך משתרש לרגל. הקפידו על גב ישר ושקט.

מבחינת מנח הידיים: הידיים יכולות להשאר כף אל כף באזור בית החזה אם אתם מרגישים חוסר יציבות אין צורך לעלות אותם עוד. חשוב לשמור את הכתפיים רחוקות מהאזנים ולשמור את השכמות רחבות. בתוך התנוחה ניתן לנשימה לנשום את עצמה בנינוחות. התנוחה אמנם סטטית אך מן הסתם, נרגיש תנועתיות ותזוזה עדינה לאורך הגוף.

התנוחה תורמת ל:

שיווי משקל וריכוז, תחושת איזון,התקרקעות ובטחון עצמי.
חיזוק ירכיים, שוקיים, קרסוליים, ליבה, עמוד שדרה.
הארכת ירכיים פנימיות, מפשעות, חזה וכתפיים.
יכולה להקל בסיאטיקה ולהפחית פלטפוס.

אם קשה זה לא אומר שאני לא עושה:
הרימו את הרגל אל השוק של הרגל העומדת, או השאירו את בהונות הרגל הכפופה על הרצפה והשעינו עקב על הרגל העומדת.

מרגישים בבית בתנוחה:
אפשר לעלות את הידיים כף אל כף מעל הראש. נסו בעיניים עצומות (*טיפ- התרכזו בכף הרגל העומדת)

ט"ו בשבט שמח!יוגה ערב


הצטרפו לצ’אנדרה בפייסבוק
ובאינסטגרם